Ønsker at opbygge et forhold – sælge dig selv for et job–get ahead–gøre et salg?
Din small talk er afgørende.
Dagligdags samtale kan gøre eller bryde dig i personlige relationer og i erhvervslivet. Desværre, de fleste mennesker ikke klar over hvor vigtigt Smalltalk er, og heller ikke de forsøger at gøre det bedre.
Det er en skam, fordi alle kan nemt udvikle store Smalltalk færdigheder.
Hvor vigtigt er lille snak?
En Stanford University School of Business undersøgelse viste dens indvirkning på virksomhedens succes. Det spores MBA’S 10 år efter endt uddannelse, og fundet grade punkt gennemsnit havde ikke nogen indflydelse på deres succes– men samtale gjorde. Mest succesfulde var dem, der kunne gøre samtale med nogen–fra fremmede, til sekretærer, at chefer til kunder.
Small talk påvirker din succes i ‘personlige’ relationer, fordi det kan forme, hvordan andre ser du intelligens og tillid. Folk har tendens til at se godt conversationalists som mere intelligent og selvsikker.
Anden forskning–at finde Karakteristik af den ideelle person–har vist tillid og intelligens er de vigtigste faktorer for omkring 60% af de adspurgte.
Trods vigtigheden af Smalltalk gør de fleste mennesker ikke det godt. Generthed er en af grundene. Andre spænder fra ikke at vide, hvordan man starter en samtale til ikke at have noget at sige.
Men alt det virkelig tager for at være god til Smalltalk er en simpel strategi.
TÆNKE FREMAD
Du vil aldrig have en samtale i et vakuum. Det har altid sin egen kontekst og miljø. Tænke videre over samtaler du er tilbøjelige til at have–selv de casual møder, der kan opstå på grund af hvor du vil være på en given dag.
HAR NOGET AT SIGE
Sørg for at du har “noget at sige.” Gøre en lidt forskning. Læs aviserne. Finde interessante ting at tale om–seriøs eller humoristisk–om de emner, der kommer op i dagligdags samtale – karriere, sport, vejr, penge, børn, politik, osv.
STILLE SPØRGSMÅL
Dette er kritisk. En samtale tager to og spørgsmål hjælpe både du og anden partiet. Spørge nogen, og du får dem «beskæftiget.»
LYT OG FORSTÅ
Denne strategi trin kræver du at, ikke kun lytte til hvordan andre besvare spørgsmål, men at ‘forstå’ og tilpasse.
TILPASSE
Lad os antage, du er en sælger, og når du indtaster nye udsigten office, du svigtet mærke et billede af ham står foran et skilt siger «Michigan State University.» Du siger, «Åh, jeg ser du gik til Michigan State.» Udsigten svarer, «ja, jeg gik der et fodbold legat.»
Og du svar, ‘ Åh, jeg gik til Boston University, mig selv. Hvad var din major?’
Forkert opfølgende spørgsmål! Udsigten ‘meldte’ information vigtig for ham (fodbold legat). Du bør have “tilpasset”… følger op med noget som, ‘Åh, hvilken holdning du spillede?’ Dette kunne føre til en hel række spørgsmål, i stigende grad ‘engagere’ udsigten.
Når du har med succes anvendt denne enkle strategi, opretter du ‘rapport’ – en følelse af tillid og smag. Dette kan forårsage andre til at tænke på dig i positive måder:
‘Personlige’ venner eller personlige venner-til-være:
«Dette er en interessant, underholdende og vittig person–slags person, jeg har omkring mig.
Arbejdsgivere eller potentielle arbejdsgivere:
Dette er en person, der ville passe ind her – en person, der kan forholde sig godt og få godt sammen med andre.
Kunder:
‘ Jeg er komfortable med denne person. Dette er den slags person, jeg vil gerne gøre forretninger med.»
Smalltalk er tydeligvis afgørende for dig. Du skylder det til dig at gøre det godt.